Ο ελεύθερος χρόνος είναι δικαίωμα και ανάγκη

Παράγοντες που περιορίζουν τον ελεύθερο χρόνο των νέων

Είναι γεγονός ότι ο ελεύθερος χρόνος, δηλαδή ο χρόνος που αφιερώνουμε σε δραστηριότητες της αρεσκείας μας, ο οποίος είναι ελεύθερος από τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας, διαρκώς περιορίζεται. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, ο νέος, κουρασμένος και καταβεβλημένος από τη δύσκολη και απαιτητική ρουτίνα, δεν μπορεί να αφιερωθεί στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, πνευματική, ψυχική, συναισθηματική, σωματική, που αποτελεί άλλωστε και βασική του ανάγκη.diavasma_h_633_451

Αυτό, αντίκειται στο δικαίωμα του ατόμου για ελεύθερο χρόνο, ένα δικαίωμα που είναι και νομικά κατοχυρωμένο.

Οι παράγοντες που περιορίζουν τον ελεύθερο χρόνο των νέων είναι πολλοί και διαφορετικοί αλλά συνήθως έχουν σχέση με τη σχολική επίδοσή τους. Οι νέοι προκειμένου να ξεχωρίσουν, επιδιώκουν υψηλή βαθμολογία που φτάνει στην βαθμοθηρία, αυξημένες επιδόσεις στα αθλήματα που γίνεται πια καταναγκασμός. Καθώς η κοινωνία αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης, αυξάνουν και οι απαιτήσεις στις οποίες ο νέος πρέπει να ανταπεξέλθει.

Την προετοιμασία των νέων για το αύριο την αναλαμβάνει το σχολείο το οποίο αποτελεί την κοινωνία που ζουν οι μαθητές και ισχύουν οι ίδιοι κανόνες. Μέσα από την κοπιαστική αυτή διαδικασία για τους μαθητές, δηλαδή τη μόρφωσή τους και τον εξοπλισμό τους με προσόντα που αναγνωρίζει η κοινωνία, περιορίζεται ο ελεύθερος χρόνος τους. Απαιτητικό καθημερινό ωράριο, εργασίες, projects, διάβασμα.

Ακόμη, το άγχος των γονέων για την αποτυχία του παιδιού τους, τους οδηγεί στο να υπερφορτώνουν και αυτοί με τη σειρά τους το πρόγραμμά του με φροντιστήρια, ιδιαίτερα, ξένες γλώσσες, πιστεύοντας πως θα το εφοδιάσουν κατάλληλα, ώστε να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες της ανταγωνιστικής κοινωνίας.

Αποτέλεσμα, πολλοί νέοι, επιλέγουν στον ελεύθερο χρόνο τους τη διασκέδαση, την εκτόνωση, και λιγότερο ή καθόλου τη ψυχαγωγία, ενώ υπάρχουν πολλοί παράγοντες που ενθαρρύνουν αυτή την επιλογή.

Δημήτρης Αντωνιάδης ΛΒ΄3

Παράγοντες που απομακρύνουν τους μαθητές από τη ψυχαγωγία

6165free-time-thumbnails_01Κύριος παράγοντας που ωθεί τους νέους στη διασκέδαση, είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Κατά τη διάρκεια της μέρας, γίνεται μια αδιάκοπη προβολή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών κυρίως στο διαδίκτυο, που είναι για τους νέους εξαιρετικά ελκυστικά, αλλά και της τηλεόρασης με προγράμματα και παιχνίδια αμφίβολης ποιότητας, που υποβαθμίζουν περισσότερο τα αισθητικά τους κριτήρια. Οι νέοι είναι εκτεθειμένοι σε όλα αυτά, και εύκολο να υποκύψουν, λόγω της μειωμένης κριτικής τους σκέψης.

Ευθύνες φέρουν και η οικογένεια και το σχολείο, αφού πολλές φορές παραμελούν τους νέους, δεν τους ενημερώνουν και δεν στέκονται δίπλα τους στα προβλήματα, τα άγχη και τις ανησυχίες που βιώνουν,  και  λόγω ηλικίας. Δεν τους πληροφορούν σχετικά με την ουσιαστική ψυχαγωγία και τα οφέλη της, δεν μοιράζονται εμπειρίες. Σε αυτό, έρχεται να προστεθεί και η κρίση αξιών της εποχής μας που κάνει ακόμα πιο δύσκολο για τους νέους να ταυτιστούν με ανθρώπους που εκφράζουν με το έργο τους και τη ζωή τους ιδανικά  πρότυπα μίμησης συμπεριφοράς.

Επίσης, σημαντικό αίτιο ροπής των νέων στην ηλεκτρονική μορφή ψυχαγωγίας, αποτελεί η αποξενωτική ζωή της μεγαλούπολης, που τους ωθεί στην εσωστρέφεια και δεν τους επιτρέπει να αναπτύσσουν διαπροσωπικές σχέσεις. Η ηλεκτρονική  ψυχαγωγία, τους «φυλακίζει» σε ένα δωμάτιο, γεγονός που δεν τους επιτρέπει να επωφελούνται από τη δημιουργική ανθρώπινη επαφή, αλλά και την επαφή με τη φύση.

Επίσης οι νέοι γίνονται ολοένα και παθητικότεροι, αφού δεν επιλέγουν οι ίδιοι τον τρόπο διάθεσης του ελεύθερου τους χρόνου, αλλά δέχονται αδιαμαρτύρητα αυτό που τους επιβάλλεται, χάνοντας κάθε κριτική ικανότητα. Επιπλέον, αυτή η νόθα ψυχαγωγία αποχαυνώνει τους νέους, υποβαθμίζοντας τα ποιοτικά τους κριτήρια και προκαλώντας μια νοητική νάρκωση, αφού κάθε πληροφορία που λαμβάνουν δεν χρειάζεται περαιτέρω κατανόηση ούτε προκαλεί προβληματισμό.

Τέλος υπάρχει μια διαρκής έκθεση στην προβολή βίας που επηρεάζει τη ψυχοσύνθεση του νέου, υποβαθμίζοντας το πνευματικό του επίπεδο, προωθώντας τη ζωική του φύση.

Τα προαναφερθέντα, προκαλούν προβληματισμό, μιας και ο ελεύθερος χρόνος των νέων τείνει να εκλείψει, ενώ ο ελάχιστος εναπομείναντας δεν αξιοποιείται.

Προκειμένου να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση, κοινωνικοί φορείς όπως το σχολείο και η οικογένεια αλλά και το κράτος πρέπει να δραστηριοποιηθούν, να αφήσουν στους νέους χώρο για να αναπνεύσουν, να αφουγκραστούν τις ανησυχίες τους και να δείξουν αυτοί πρώτα το δρόμο της αληθινής ψυχαγωγίας.

Τάσος Ζαλαχώρης ΛΒ΄2

Advertisements
This entry was published on Οκτώβριος 23, 2012 at 1:25 ΜΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: