Σχολική Βιβλιοθήκη: Ένας μαγικός τόπος!!

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΑπό μικρή είχα τη τύχη  να είμαι σε συνεχή επαφή με βιβλία. Παραμύθια με εικόνες και μεγάλα γράμματα για αρχή που όσο μεγάλωνα εγώ τα γράμματα μίκραιναν και οι εικόνες αραίωναν. Έτσι έμαθα να βουτάω σε πυκνογραμμένες σελίδες, να κάνω απίθανα ταξίδια με τη φαντασία, να γνωρίζω τόπους και εποχές που δεν μπορούσα διαφορετικά να γνωρίσω ποτέ, όλα αυτά σαν αναγνώστρια υπέροχων βιβλίων. Όταν γέμισε το πρώτο ράφι της βιβλιοθήκης μου με «δικά μου» βιβλία καμάρωνα γεμάτη υπερηφάνεια που έτσι όμορφα είχα εντάξει το βιβλίο στη ζωή μου καθώς καταλάβαινα ότι η σχέση αυτή θα ήταν για πάντα!.

Στο νέο μου σχολείο η «ανακάλυψη» μια μεγάλης όμορφης δανειστικής βιβλιοθήκης με γέμισε ενθουσιασμό. Πρώτη φορά θα μπορούσα να χρησιμοποιώ βιβλιοθήκη στο ωράριο του σχολείου, σε πολλούς αυτό μπορεί να φαντάζει δεδομένο, για μένα όμως όχι! Μου συμβαίνει πρώτη φορά και είναι σπουδαίο δώρο! Η γνωριμία μου με την υπεύθυνη βιβλιοθηκονόμο έκανε τις επισκέψεις συχνότερες και τους προσέδωσε ξεχωριστό ενδιαφέρον. Έτσι συζητώντας όλα αυτά με τον πατέρα μου, που είναι και αυτός βιβλιοθηκονόμος, προέκυψε το άρθρο για τις σχολικές βιβλιοθήκες που δημοσιεύεται στη συνέχεια.

Νεοφωτίστου Χαριτίνη ΛΑ΄2

«Η σχολική βιβλιοθήκη είναι βοήθημα όλων στη διδασκαλία και τη μάθηση. Προσφέρει

πληροφορίες και ιδέες για επιτυχή συμμετοχή στη σημερινή κοινωνία της

πληροφόρησης και της γνώσης. Εφοδιάζει τους μαθητές με δεξιότητες για τη δια βίου

εκπαίδευση, αναπτύσσει τη φαντασία τους και τους προσφέρει τη δυνατότητα να ζήσουν

ωςυπεύθυνοιπολίτες».

School Library Manifesto. IFLA/UNESCO

Η σύγχρονη σχολική βιβλιοθήκη έχει πάψει να είναι ένας χώρος που ταξινομούνται, καταλογογραφούνται και αποθηκεύονται βιβλία. Μεταβάλλεται πλέον σε χώρο όπου οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη γνώση, καθώς την αναζητούν,  την επεξεργάζονται και την χρησιμοποιούν προς όφελος τους, αναπτύσσοντας  σχέσεις αλληλεπίδρασης καθώς βρίσκονται  στον ίδιο χώρο.

Θα λέγαμε ότι μια σύγχρονη σχολική βιβλιοθήκη αποτελεί μια προωθημένη μορφή σχολικής τάξης με διευρυμένες εκπαιδευτικές καιπολιτιστικές δυνατότητες χάρη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως το μέγεθος του χώρου της, ο πλούτος της συλλογής της και η ποικιλία των πηγών της.

Η βοήθεια στον μαθητή (αλλά και στον εκπαιδευτικό) έτσι ώστε να πετύχει τους στόχους που ορίζει το σχολικό πρόγραμμα είναι ο πρωταρχικός  ρόλος που μπορεί να ολοκληρώσει με επιτυχία μια σχολική βιβλιοθήκη. Καθώς η σχέση μαθητή με τον βιβλιοθηκονόμο είναι αμοιβαία φιλική, αφού μεταξύ τους δε μεσολαβεί ο βαθμολογικός κατάλογος, ο οποίος επιβάλλει τις δικές του μορφές σχέσεων καθηγητή-μαθητή κάνει το ρόλο αυτό ευκολότερο . Επίσης η γνωριμία του μαθητή με το βιβλίο ξεκινώντας από απλή περιέργεια είναι δυνατό να μεταβληθεί σε στενή, ζεστή σχέση που θα τον συντροφεύει όλη του τη ζωή. Σημαντικό κέρδος από τη χρήση της βιβλιοθήκης αποτελεί η γνωριμία του μαθητή και με διαφορετικές μορφές  υλικού όπως ηλεκτρονικά βιβλία και περιοδικάκαθώς και ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης.

σχολική βιβλιοθήκη 2Για να μπορεί η σχολική βιβλιοθήκη να ανταποκρίνεται στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις των μελών της θα πρέπει η συλλογή της να περιλαμβάνει εκτός από έντυπο υλικό (βιβλία, περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες, εφημερίδες, φυλλάδια κλπ.) οπτικοακουστικό, ηλεκτρονικό, άλλο εποπτικό υλικό και εκπαιδευτικά παιχνίδια. Το περιεχόμενο της συλλογής πρέπει νααπευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, ο χώρος να είναι κατάλληλος και να διαθέτει πλούσιο τεχνολογικό εξοπλισμό.

Η βιβλιοθήκη οφείλει να είναι αναπόσπαστο τμήμα του σχολείου, το οποίο προσφέρει υπηρεσίες μάθησης, πληροφορίες, βιβλία και μη έντυπο υλικό σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να γίνουν σκεπτόμενα άτομα και αποτελεσματικοί χρήστες των πληροφοριών που προέρχονται από τα βιβλία και άλλα μέσα. Δηλαδή είναι ζωτικό όργανο στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι χωριστή οντότητα απομονωμένη από το σύνολο του σχολικού προγράμματος.

Η ελληνική πολιτεία με το νόμο 1566/1985, άρθρο 43 αναγνωρίζει την αξία  της σχολικής βιβλιοθήκης, ωστόσο λίγα παραδείγματα σήμερα υπάρχουν που να υποδηλώνουν ότι ο θεσμός λειτουργεί και είναι αποδοτικός. Το σχολείο μας είναι από τα λίγα που διαθέτει  οργανωμένη βιβλιοθήκη με πλούσιο και ποικίλο υλικό πλήρως ενταγμένη στη μαθησιακή διαδικασία, στελεχωμένη με υπεύθυνο βιβλιοθηκονόμο. Είναι βέβαιο πως όσοι μαθητές την επισκεφθούν θα βγουν πολλαπλά κερδισμένοι για το χρόνο που αφιέρωσαν .

Συζητώντας με τη βιβλιοθηκονόμο του σχολείου μας

Για το τέλος σκέφθηκα πως ο λόγος πρέπει να ανήκει στην υπεύθυνη βιβλιοθηκονόμο, Σταυρούλα Κολιοπούλου έτσι οι απαντήσεις της σε κάποιες ερωτήσεις   σχετικά με το παρόν και το μέλλον της βιβλιοθήκης μας πιστεύω είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικές και  ενδιαφέρουσες.

  • Μια καλά ενημερωμένη Σ.Β. παρέχει στο μαθητή τη δυνατότητα να γνωρίσει τον κόσμο του βιβλίου ;

Καταρχήν, θα ήθελα να πω ότι ο κόσμος του βιβλίου είναι ένας κόσμος μαγικός.

Με ένα βιβλίο μπορείς να ταξιδέψεις, να νιώσεις, να προβληματιστείς, να χαρείς, να συγκινηθείς, να γνωρίσεις τόσα διαφορετικά πράγματα, ακόμα και τον ίδιο σου τον εαυτό. Η βιβλιοθήκη, αν μάλιστα είναι ενημερωμένη, επειδή συγκεντρώνει όλων των ειδών τα βιβλία, ποικίλου ενδιαφέροντος,  λογοτεχνικά και μη,  είναι πιστεύω  ο πλέον κατάλληλος  χώρος  για να μυηθεί ο μαθητής σε αυτόν τον υπέροχο κόσμο.

  • Μπορεί, μέσα από σχετικές δράσεις, να προωθηθεί και να αναπτυχθεί η αγάπη για το διάβασμα;

Ασφαλώς και μπορεί. Η επίσκεψη ενός συγγραφέα ή ενός εικονογράφου και η γνωριμία του με τους μαθητές, η επιλογή ενός ενδιαφέροντος βιβλίου για την ώρα της λογοτεχνίας και η διεξαγωγή της στο χώρο της βιβλιοθήκης, η ανάγνωση ενός βιβλίου από μεγαλύτερους μαθητές σε μικρότερους, καθώς και πολλές άλλες δράσεις, μπορούν να προωθήσουν την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας. Θα ήθελα όμως να τονίσω ότι η ενθάρρυνση των μαθητών από τους διδάσκοντες έτσι ώστε  να επισκέπτονται τη βιβλιοθήκη, καθώς και η αναγνώρισή της ως αναπόσπαστου στοιχείου της εκπαίδευσης και της πνευματικής καλλιέργειας των μαθητών, είναι ζωτικότερης σημασίας από τα παραπάνω. Η πλειοψηφία των μαθητών που θα επισκεφτούν τη βιβλιοθήκη, ασφαλώς και θα βρουν κάτι που θα τους κεντρίσει το ενδιαφέρον.

Μία πολύ σημαντική δράση, η οποία ξεκίνησε από πέρσι στο σχολείο μας και  αγκαλιάστηκε ιδιαίτερα από όλους, στην οποία έχω τη χαρά να είμαι μέλος της οργανωτικής ομάδας, είναι ο διαδικτυακός διαγωνισμός συγγραφής διηγήματος/παραμυθιού για τους μαθητές του Δημοτικού. Ο διαγωνισμός αυτός έχει σκοπό  την εμπλοκή των μαθητών ως  δημιουργών αλλά και ως κριτικών αναγνωστών! Η ψήφος του κοινού επηρεάζει το 50% του αποτελέσματος και  θα ήθελα, μιας και μου δίνεται η δυνατότητα μέσω αυτής της συνέντευξης, να παροτρύνω και εσάς τους μεγαλύτερους μαθητές,  όταν φτάσει εκείνη η στιγμή να στηρίξετε με την ψήφο σας τον διαγωνισμό!

  • Με ποια κριτήρια επιλέγονται τα βιβλία ;σχολική βιβλιοθήκη4

Οι ανάγκες του κοινού στο οποίο απευθύνεται η βιβλιοθήκη, είναι αυτές που καθορίζουν τα κριτήρια επιλογής των βιβλίων. Μία σχολική βιβλιοθήκη χρειάζεται όμορφα λογοτεχνικά βιβλία για όλες τις ηλικίες που να καλύπτουν τις αναζητήσεις και τα ενδιαφέροντα όλων των μαθητών: βιβλία δηλαδή παλαιών και νέων συγγραφέων, βιβλία που θα τους δημιουργήσουν ερεθίσματα έτσι ώστε να γνωρίσουν καινούρια πράγματα και να αναπτύξουν καινούριες δεξιότητες. Χρειάζονται, όμως, και πληροφοριακά βιβλία που θα μπορούν να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, δηλαδή να είναι χρήσιμα για τις εργασίες και τα projects  τους. Πιστεύω ότι μια σωστή εργασία θα πρέπει να περιλαμβάνει βιβλιογραφία από έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παραγκωνιστεί το βιβλίο με τις έγκυρες και τεκμηριωμένες πληροφορίες που παρέχει.

  • Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για την επιλογή της συλλογής ;

Η βιβλιοθηκονόμος κάνει μια πρόταση για την προμήθεια του υλικού που έχει επιλέξει και στη συνέχεια, αν η πρόταση εγκριθεί, προχωράει στην υλοποίηση της.

Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί  η συνεργασία ανάμεσα στη βιβλιοθηκονόμο

και τους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε να καθοριστούν συγκεκριμένες ανάγκες για την  προμήθεια υλικού.

  • Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια για την ανάπτυξη της βιβλιοθήκης;

Η βιβλιοθήκη είναι ένας ζωντανός οργανισμός που αναπτύσσεται και προτείνει καινούριες ιδέες διαρκώς.  Προσωπικά, φροντίζω να πηγαίνω σε σεμινάρια έτσι ώστε να ενημερώνομαι για τις καινούριες τάσεις στη βιβλιοθηκονομία και να παίρνω καινούριες ιδέες, τις οποίες στη συνέχεια προτείνω στο σχολείο. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη, καθώς υπάρχει θετική ανταπόκριση, με αποτέλεσμα να πραγματοποιούμε δράσεις και να φέρνουμε τους μαθητές κοντά στο βιβλίο.

Νεοφωτίστου Χαριτίνη ΛΑ΄2

Advertisements
This entry was published on Φεβρουαρίου 14, 2013 at 10:14 ΜΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: