Μαθητικές εργασίες στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου

Στο πλαίσιο του μαθήματος Νεοελληνική Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου, οι μαθητές του τμήματος Α2 Λ μελέτησαν το απόσπασμα «Η προίκα» από το έργο του Ανδρέα Λασκαράτου «Τα μυστήρια της Κεφαλονιάς», και απάντησαν σε σχετικές με το κείμενο ερωτήσεις. Υπεύθυνη καθηγήτρια Σπ. Χαδιάρη, φιλόλογος.

από τους μαθητές Νίκο Λεμονίδη και Θοδωρή Κατσαγώνη, Α2΄ Λ

Η λειτουργία του θαυμαστικού στο απόσπασμα «Προίκα» του Ανδρέα Λασκαράτου.

imagesΟ συγγραφέας Ανδρέας Λασκαράτος ήταν όπως όλοι οι πνευματικοί άνθρωποι προβληματισμένος με την κοινωνική αδικία και τη δυστυχία των ανθρώπων.  Περιγράφοντας την παλιά συνήθεια της προίκας για τις κοπέλες που επρόκειτο να παντρευτούν και τις ταλαιπωρίες που βίωναν οι ίδιες και γονείς τους για να αποκτήσουν την απαραίτητη για το γαμπρό, προίκα,  απορεί, θυμώνει και εκπλήσσεται και ο ίδιος με αυτά που συμβαίνουν. Χρησιμοποιώντας το θαυμαστικό εκφράζει με ειρωνικό τόνο τη δυσαρέσκειά του για τις θυσίες της οικογενείας συγκρίνοντας τες με εμπορικές συμφωνίες που κάνει κάποιος έμπορος, που θέλει να πουλήσει ζώα η αντικείμενα. Δικαίως επικρίνει την έλλειψη αγάπης και τρυφερότητας των γονιών προς την κοπέλα, αλλά και του γαμπρού που θα παντρευτεί την κοπέλα χωρίς να τρέφει αισθήματα γι΄ αυτήν,  αλλά μόνο για την προίκα. Με τη χρήση των θαυμαστικών γίνονται αντιληπτές με τρόπο παραστατικό και ταυτόχρονα ειρωνικό, για τους ανθρώπους και κυρίως για τις γυναίκες αυτές οι σκληρές αντιλήψεις για το γάμο και την οικογένεια στην κλειστή κοινωνία της Κεφαλονιάς τον 19ο αι.

από τη μαθήτρια Χρύσα Παζαΐτη, Α2 Λ.

Να προσδιορίσετε το ρόλο της γυναίκας  όπως προκύπτει από το απόσπασμα και να επισημάνετε τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής.

Στη μακρινή εποχή της Κεφαλονιάς, το 19ο αι.,  τη γυναίκα την κακομεταχειρίζονταν και της φερόταν σαν να είναι κατώτερη. Οι γονείς συμπεριφέρονταν στις κόρες τους σαν να ήταν δούλες προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα για την προίκα τους, που χωρίς αυτήν δεν δεχόταν κανείς να τις παντρευτεί.Επίσης, τις προετοίμαζαν για την υπόλοιπη ζωή τους, την οποία θα την περνούσαν κλεισμένες σε ένα άλλο σπίτι μαζί με κάποιον που τις παντρεύτηκε για την περιουσία τους. Επιπλέον, υπήρχε μια αντιπάθεια ανάμεσα σε γονείς και στις θυγατέρες τους, οι οποίες έβλεπαν το γάμο σαν λύτρωση από την τυραννική ζωή που ζούσαν στην οικογένειά τους και προτιμούσαν ακόμα και να πεθάνουν παρά να περάσουν όλη τη ζωή τους με τους γονείς τους. Αντίστοιχα, οι γονείς θεωρούσαν προτιμότερο να τους βρει οποιαδήποτε δυστυχία παρά να μείνουν ανύπαντρες οι κόρες τους. Με βάση την πεποίθηση αυτή, έκαναν τα πάντα δυνατά, ακόμα και αν αυτό σήμαινε ότι θα έβγαζαν την προίκα μέσα από τα σπλάχνα του παιδιού τους και θα του συμπεριφέρονταν σαν εμπορικό προϊόν που ο μοναδικό σκοπός του είναι να ευχαριστήσει τον αγοραστή του. Οι γονείς αποφάσιζαν την παντρειά  χωρίς να ερωτηθεί η ίδια η κοπέλα, θυσιάζοντας ακόμα και την ίδια τους την θυγατέρα για τα στερεότυπα της εποχής.

 

Advertisements
This entry was published on Νοέμβριος 21, 2016 at 8:25 ΜΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.
Αρέσει σε %d bloggers: