Ερευνητική εργασία: Τα ψηφιακά παιχνίδια.

images.jpgαπό τη μαθήτρια Χρύσα Παζαΐτη, Α2’ Λ

Είναι γνωστό ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια χρησιμοποιούνται κυρίως για ψυχαγωγία και διασκέδαση, μπορούν όμως να έχουν και άλλες χρήσεις; π.χ. για θεραπευτικούς σκοπούς;

Τα τελευταία χρόνια αρκετά ιδρύματα και σχολεία έχουν εντάξει ψηφιακά παιχνίδια μέσα στις δραστηριότητες που διεξάγουν, με στόχο την εκμάθηση σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς και κοινωνικής αποδοχής, τη συμμετοχή σε κοινωνικές και συλλογικές δραστηριότητες, αλλά και την ανάπτυξη και εξάσκηση των αισθητηριακών, αντιληπτικών και γνωστικών ικανοτήτων.

Η χρήση ψηφιακών παιχνιδιών είναι μια πιο ευχάριστη προσέγγιση, που έχει αποδειχτεί πιο αποδοτική καθώς τα παιδιά χρησιμοποιώντας ένα αντικείμενο που γνωρίζουν καλά και το έχουν συνδέσει με την ψυχαγωγία  και τη διασκέδαση, αποκτούν καινούριες γνώσεις και μαθαίνουν να ανταποκρίνονται και να αντιδρούν σωστά και με προσοχή σε καταστάσεις τις καθημερινής μας ζωής.

  • Ειδική Εκπαίδευση: Αυτισμός

Στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συχνά δεν δίνονται ίσες ευκαιρίες στην εκμάθηση σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά. Μέσα από τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και παιχνιδιών επιτυγχάνεται ο εμπλουτισμός των εκπαιδευτικών εμπειριών τους. Η χρήσης της τεχνολογίας από τα άτομα αυτά, διευκολύνει την επικοινωνία, την αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους και την διείσδυση τους στον επαγγελματικό χώρο και γενικότερα στην κοινωνία, υποκαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό μειονεκτικά χαρακτηριστικά που μπορεί να έχουν λόγο μιας αναπηρίας. Επίσης, ο μαθητής συμμετέχει πιο ενεργά στη μάθηση του, γίνεται πιο αυτόνομος και ανεξάρτητος. Η εκμάθηση με τον υπολογιστή και ηλεκτρονικά παιχνίδια δημιουργεί ένα πιο ευχάριστο περιβάλλον και για τους μαθητές με εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της συγκέντρωσης και της προθυμίας των μαθητών για μάθηση, δίνοντας τους και περισσότερες ευκαιρίες για εξάσκηση. Μέσα από το παιχνίδι παρακινούνται οι μαθητές να μάθουν και να δοκιμάσουν καινούρια πράγματα, χωρίς το φόβο της τιμωρίας σε περίπτωση λάθους. Ανάλογα με τις ικανότητες και αδυναμίες του κάθε χρήστη προτείνεται και διαφορετικό παιχνίδι, το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί και είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε η εκμάθηση μιας πληροφορίας και στη συνέχεια χρήση της να γίνεται με μικρά διαδοχικά βήματα, που να είναι εύκολα κατανοητά από το χρήστη. Επιπλέον, τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με ζητήματα της πραγματικής ζωής που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν αργότερα στη ζωή τους, με αυτό τον τρόπο προετοιμάζονται καλύτερα για την αφομοίωση τους στο κοινωνικό σύνολο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία, κριτική σκέψη, συμμετοχικότητα, συνεργασία καθώς μειώνουν και το άγχος.

  • Μετατραυματικό στρες

Στο Διεθνές Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά σχετικά με τις θεραπευτικές χρήσεις των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, παρουσιάστηκαν παιχνίδια που βοηθάνε ανθρώπους να ξεπεράσουν το μετατραυματικό στρες (μαζί με τη βοήθεια ψυχολόγων).

Ο Γιώργος Ν. Γιαννακάκη, (Associate Professor, PhD, αναπληρωτή καθηγητή Τεχνητής Νοημοσύνης για παιχνίδια στο Πανεπιστήμιο της Μάλτας και στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης), ο οποίος συντόνισε ως general chair στο συνέδριο αυτό εξηγεί: «Μέσω παιχνιδιών δείχνουμε αυτά που τους στρεσάρουν περισσότερο με έναν προσαρμοστικό τρόπο (σε επίπεδο προσομοίωσης)  με τη βοήθεια του ψυχιάτρου και μέσω ενδείξεων φυσιολογίας. Δηλαδή ελέγχουμε κατά πόσο εκείνη τη στιγμή στρεσάρονται, όπως φαίνεται από την ηλεκτρική αγωγιμότητα του δέρματος, ώστε σιγά – σιγά να ξεπεράσουν το μετατραυματικό στρες. Για παράδειγμα μετατραυματικό στρες έχουν κυρίως οι φαντάροι, οι οποίοι γυρνάνε από πόλεμο, στη συγκεκριμένη περίπτωση Δανοί, οι οποίοι γύρισαν από το Αφγανιστάν.»

Πιο αναλυτικά, διεξάγουν μια έρευνα στην οποία συμμετέχουν Δανοί στρατιώτες 20-25 ετών οι οποίοι επέστρεψαν από πόλεμο και οι τραυματικές εμπειρίες που έχουν τους προκαλούν προβλήματα στην καθημερινή τους ζωή (π.χ. σε χώρους που υπάρχει πολύς κόσμος και σε μαγαζιά που υπάρχουν μηχανήματα που κάνουν θορύβους που τους θυμίζουν ναρκαλιευτές, νιώθουν ανασφαλείς, ευάλωτοι και ότι βρίσκονται σε ζώνη πολέμου ακόμα). Το συγκεκριμένο παιχνίδι βάζει τους χρήστες σε μια προσομοίωση που τους προκαλεί άγχος και με κάποια φλας μπακ προσπαθεί να τους βοηθήσει να ξεπεράσουν το φόβο τους.

  • Επίλυση μαθητικών συγκρούσεων

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση του φαινομένου των συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών και έχουν σχεδιαστεί ηλεκτρονικά παιχνίδια που προάγουν την ομαδικότητα και τη συνεργασία, η οποία θεωρείται απαραίτητη καθώς οι μαθητές καλούνται να συνεργαστούν σαν ομάδα για να επιλύσουν ορισμένα προβλήματα και δυσκολίες που θα προκύψουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

  • Τεχνητή νοημοσύνη

 Οι σχεδιαστές των παιχνιδιών κάνουν προσπάθειες να ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τη κριτική σκέψη βελτιώνοντας παιχνίδια και δημιουργώντας περισσότερα που να έχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις,

Advertisements
This entry was published on Ιουνίου 9, 2017 at 8:54 ΠΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: