Το παιχνίδι ως μέσο θεραπείας..

indexαπό τη μαθήτρια Ευαγγελία Θωμά, Α 2′ Λ

ΠΑΙΓΝΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

«Η θεραπεία μέσω παιχνιδιού ή αλλιώς παιγνιοθεραπεία είναι μια μέθοδος που στηρίζεται στη σχέση του ανθρώπου με το παιχνίδι με σκοπό να λειτουργήσει θεραπευτικά για αυτόν.»

Αρχικά σκοπός ήταν να συμβάλλει στην θεραπεία νέων ατόμων που αντιμετώπιζαν ψυχικά τραύματα ανησυχίες ή ακόμη και διανοητικά προβλήματα. Η πιο διαδεδομένη όμως και σημαντική χρήση της παιγιοθεραπείας είναι αυτή που αφορά τη θεραπεία παιδιών με αυτισμό. Μέσω της συγκεκριμένης θεραπείας τα άτομα βελτιώνουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες και τον τρόπο που διαμορφώνουν τις σχέσεις τους με το φιλικό τους περιβάλλον.

Γενικά όμως η παιγνιοθεραπεία βοηθάει παιδιά που:

  • αισθάνονται άγχος, ζήλια, φοβίες.
  • βιώνουν κάποια μεγάλη αλλαγή (μετακόμιση, την απόκτηση νέου μέλους), μια σημαντική απώλεια (θάνατος, διαζύγιο) ή κάποια τραυματική εμπειρία (για παράδειγμα, κακοποίηση)
  • εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά, εκρήξεις θυμού, αντικοινωνικότητα, προβλήματα προσαρμοστικότητας, διαταραχές ύπνου, λόγου ή διατροφής.

 

Η σημασία του ‘κλασικού’ παιχνιδιού

Στην ανάπτυξη των παιδιών: To παιχνίδι στη φύση ή γενικότερα το παιχνίδι έξω αποτελεί απαραίτητο στοιχείο στην ανάπτυξη του παιδιού. Συμβάλει στην σωματική κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξή του, καθώς και στην ανάπτυξη του λόγου του.

Σωματική ανάπτυξη: Το παιδί έρχεται σε επαφη με το περιβάλλον, γυμνάζεται εξασκείται στο να τρέχει και να ελέγχει τις κινήσεις του.

Συναισθηματική ανάπτυξη: Έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τα συναισθήματά του, να αποκτήσει δεξιότητες οι οποίες θα συμβάλουν στο να αποκτήσει αυτοπεποίθηση ενώ τέλος προσφέρει ικανοποίηση και διασκέδαση,συναισθήματα που προωθούν την καλή ψυχική υγεία.

Κοινωνική ανάπτυξη: Το παιδί δημιουργεί φιλικές σχέσεις και συνεργάζεται με τους άλλους.Εξασκείται σε δεξιότητες όπως το να μοιράζεται,να κατάνοεί τα συναισθήματα των άλλων και να περιμένει τη σειρά του.Γενικότερα εκπαιδεύεται στο να λειτουργήσει σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες οι οποίοι υπάρχουν και στην μετέπειτα ζωή του ως ενήλικας.

Γνωστική ανάπτυξη: Μέσω διαφόρων παιχνιδιών το παιδί προωθεί την φαντασία και την δημιουργικότητά του ενώ βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής.Τέλος το παιχνίδι διευκολύνει την επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά. Όταν οι γονείς παρατηρούν τα παιδιά τους να παίζουν ή συμμετέχουν στο παιχνίδι τους, αποκτούν μία μοναδική ευκαιρία ώστε να καταλάβουν το πώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους. Έτσι, μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες τους, τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους και με αυτόν τον τρόπο να συνεργαστούν αποτελεσματικά μαζί τους και να έρθουν πιο κοντά τους.

Ταυτόχρονα όμως το παιχνίδι δεν εχει θεραπευτικές ιδιότητες μονο για τα παιδιά.Πλέον υπάρχουν εκατομμύρια προγράμματα τα οποία απευθύνονται  στους ενήλικες και είναι θεραπευτικά για αυτούς.

Μερικά παραδείγματα ειναι:

Η θεραπεία μέσω τέχνης: (Art Therapy)

Η θεραπεία μέσω τέχνης αξιοποιεί τις θεραπευτικές ιδιότητες των εικαστικών.Επιτρέπει σε κάθε μέλος της να εκφράζεται και μέσω της τέχνης να εξωτερικεύει κάθε συναίσθημα ή σκέψη χωρίς να λαμβάνεται υπ όψιν οποιαδήποτε αναπηρία ή ειδική ανάγκη.Αξιοποιείται κάθε δημιουργική ιδέα και τονίζονται έννοιες όπως η ευσυνειδησία και η αλληλεγγύη αφου σε τέτοια προγράμματα μπορούν να λάβουν μέρος και άτομα με ομηλιτικά προβλήματα.Έτσι λοιπόν για αυτούς τους ανθρώπους η ζωγραφική είναι ενας τρόπος μή λεκτικής επικοινωνίας που τους επιτρέπει να εκφράζονται ακόμη και αν πρακτικά δεν μπορούν.

Ομάδες Συνάντησης Θεραπευτικού Παιχνιδιού Ενηλίκων:

Οι  θεραπευτικές συναντήσεις  ενηλίκων απευθύνονται σε γονείς εκπαιδευτικούς κοινωνικούς λειτουργούς και γενικότερα σε όποιον ενδιαφέρεται να πλησιάσει τον κόσμο των παιδιών.Κατα τη διάρκεια αυτής της ομαδικής συνεδρίασης στόχος είναι κάθε μέλος να εξοικειωθεί με την ιδιαίτερη γλώσσα του παιδιού,το παιχνίδι σε όποια ηλικία και αν βρίσκεται αυτό.Επίσης κυριώς για τους  εκπαιδευτικούς είναι σημαντικό να αποκτήσουν δεξιότητες όπως αυτή του να κατανοούν την ψυχοσύνθεση του παιδιού που έχουν απέναντί τους και να το συμβουλεύουν κατάλληλα αναλόγως με κάθε περίσταση.

Θεραπευτικά παιχνίδια ηλικιωμένων με άνοια:

Με βάση ένα πείραμα που έγινε στην Θεσσαλονίκη πριν μερικά χρόνια είναι αξιοσημείωτο να αναφέρουμε το πώς συνέβαλλαν απλά παιχνίδια ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση ηλικιωμένων που έπασχαν από άνοια.

Οι πασχοντες  από άνοια συνήθως τείνουν να επιστρέφουν στην νοητική παιδική τους ηλικία οπότε η βελτίωση στο θέμα της μνήμης και της προσοχής  μπορεί να γίνει φανερή ακόμα και μέσα από απλές ασκήσεις στις οποίες  όμως δεν περιορίζεται η διασκέδαση.Στο πείραμα λοιπόν αυτό χρησιμοποιήθηκαν παιχνίδια όπως παζλ ,επιτραπέζια, πηλός, και οποιοδήποτε σύνεργο  το οποίο θα τους επέτρεπε να ζωγραφίσουν.

Ειναι εμφανές λοιπόν οτι το παιχνίδι είναι μια ενασχόληση που επιφέρει πολλά οφέλη όχι μόνο στην παιδική ηλικία αλλα και μέχρι τα γεράματα.Βοηθά στην σωστή ανάπτυξη κάθε παιδιού ενώ ομως είδαμε έχει θεραπευτικές ιδιότητες.Όπως και να έχει λοιπόν το παιχνίδι με κάθε του μορφή είτε αυτή είναι αθλητισμός είτε είναι τέχνη συμβάλλει σημαντικά στην ισορροπία και στην εκτόνωση όλων των ανθρώπων παρά τα όσα μπορεί να συμβαίνουν γύρω τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements
This entry was published on Ιουνίου 9, 2017 at 8:39 ΠΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: