Η κατάργηση των Λατινικών

από το μαθητή Σπύρο Ασπρογέρακα, Λ Α’ 1

Λατινικά φωτόΈνα σύγχρονο θέμα το οποίο έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις, αλλά και αντιδράσεις είναι η αντικατάσταση των λατινικών, ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος από την κοινωνιολογία, για την ένταξη στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση του τμήματος Φιλολογίας. Η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη από τον Υπουργό Παιδείας με κύρια επιχειρήματα «την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη η οποία προκαλούσε στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των εξετάσεων» και την πεποίθηση ότι «οι μαθητές αναγκάζονται να αποστηθίζουν την εξεταστέα ύλη για τις τελικές εξετάσεις».

 Αντίθετα με την γνώμη του Υπουργού Παιδείας, ξεκίνησε συλλογή υπογραφών από μαθητές και καθηγητές κυρίως με αίτημα την ανάκληση αυτής της απόφασης. Προσδιόρισαν πως η απόφαση είναι εσφαλμένη, αντιεπιστημονική και οπισθοδρομική. Θεωρούν ότι η κατάργηση των λατινικών οδηγεί στην περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών των μαθητών του λυκείου. Μάλιστα παρενέβη στο θέμα και η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων ζητώντας την άμεση απόσυρση αυτού του υπουργικού σχεδίου.

Ας μην ξεχνάμε ότι η κατάργηση των λατινικών, αποκόπτει πλήρως το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από τον λατινικό πυλώνα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού, ο οποίος υπήρξε σημαντικό ιστορικό θεμέλιο του σύγχρονου ευρωπαϊκού κόσμου. Ο τελευταίος θα έπρεπε να στηρίζεται πολύπλευρα από τα ελληνικά σχολεία, και  να μην αποτελεί αντικείμενο πανεπιστημιακών σπουδών.

 Οι λόγοι για τους οποίους τα λατινικά πρέπει να παραμείνουν εξεταζόμενο μάθημα στην ομάδα προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών- αντί της κοινωνιολογίας- είναι πολλοί. Πρωταρχικά, η ορολογία των ιατρικών, των φυσικών και γενικότερα όλων των επιστημών (θετικών και φιλολογικών) βασίζεται στα Λατινικά και στα Αρχαία Ελληνικά. Επιπρόσθετα, η δομή, το λεξιλόγιο και η μορφολογία της λατινικής είναι όμοια με των Αρχαίων Ελληνικών. Κατά αυτόν τον τρόπο μαθητές καταλαβαίνουν και μαθαίνουν να χειρίζονται με μεγαλύτερη άνεση την μία γλώσσα γνωρίζοντας έστω και σε έναν μέτριο βαθμό την άλλη. Ως εκ τούτου, η πλειονότητα των ευρωπαϊκών γλωσσών έχουν ως πυρήνα τους τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά. Έτσι, οι μαθητές διευκολύνονται στην εκμάθηση και την γνώση ξένων γλωσσών, κυρίως των ευρωπαϊκών.

 Τέλος, αξίζει να τονιστεί ότι, για τους παραπάνω λόγους, οι περισσότερες χώρες του κόσμου ενσωματώνουν την Λατινική και Αρχαία Ελληνική στο εκπαιδευτικό τους σύστημα καθώς αναγνωρίζουν την πολύπλευρη αυτή προσφορά των κλασσικών γλωσσών. Αντιθέτως, στην Ελλάδα περιθωριοποιούμε και απαξιώνουμε την Αρχαία ελληνική γλώσσα αφαιρώντας την από τις προαγωγικές εξετάσεις της βαθμίδας του γυμνασίου  και διαγράφοντας την Λατινική από το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

 Αναμφισβήτητα, ο μέχρι τώρα τρόπος διδασκαλίας των Λατινικών υπήρξε μηχανιστικός.  Ωστόσο, λύσεις που οδηγούν στην κατάργηση και όχι στην ανανέωση της ύλης χαρακτηρίζονται ως ακραίες και ως εκ τούτου θα πρέπει να αποφεύγονται.

This entry was published on 6 Φεβρουαρίου, 2019 at 9:18 ΜΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε