Οι χαρακτήρες στο έργο του Ξενόπουλου «Στέλλα Βιολάντη»

από τους μαθητές Γιάννη Ντόγια & Δανάη Καλαϊτζή,  Λ Α’ 2

Σύντομη ερευνητική εργασία στο πλαίσιο του μαθήματος Ν. Λογοτεχνία Α’ Λυκείου. Υπεύθυνη καθηγήτρια η φιλόλογος Σπ. Χαδιάρη.

Χαρακτήρες φωτόΣτο απόσπασμα του έργου του Γρ. Ξενόπουλου (βλ. Σχολ. βιβλίο Ν. Λογοτεχνίας Β’ τεύχος) μπορούμε να διακρίνουμε τρεις πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες που ξεδιπλώνονται σε όλη τους την έκταση και την ένταση, τον πατέρα, την μητέρα και την κόρη τους Στέλλα.

Η Στέλλα παρουσιάζεται ως ένας χαρακτήρας δυναμικός, με πυγμή, πείσμα και επιμονή αφού φέρνει αντίρρηση στα λεγόμενα του πατέρα της και αρνείται να αγνοήσει την αγάπη της, γεγονός πολύ ασυνήθιστο για την εποχή εκείνη, όπου η γυναίκα ήταν υποχρεωμένη από τις κοινωνικές συνθήκες να συμβιβάζεται και να υποτάσσεται στη θέληση του ανδρός.

Η μητέρα της Στέλλας, η Μαρία Βιολάντη,  εμφανίζεται ως μια γυναίκα λογική και συνειδητοποιημένη με τη θέση της γυναίκας της τότε κοινωνίας, αφού δεν φέρνει αντίρρηση στα πατριαρχικά στερεότυπα της εποχής. Αγαπάει την κόρη της και αγωνιά γι’ αυτήν  προτρέποντάς την να επιλέξει το δρόμο της λογικής και της ασφαλούς επιλογής προκειμένου να εξασφαλίσει την ψυχοσωματική ακεραιότητά της. Από την άλλη η Στέλλα, επηρεασμένη από τον νεανικό έρωτα, δεν σκέφτεται λογικά και αποφασίζει να ακολουθήσει τον δρόμο της καρδιάς της χωρίς να διαπραγματεύεται τις συνέπειες των επιλογών της.

Ο πατέρας της Στέλλας είναι ένας πλούσιος και επιτυχημένος μεγαλέμπορος. Μέσα από το κείμενο μπορούμε να διακρίνουμε την εξουσιαστική θέση του πατέρα στην οικογένεια όπως και τον πατριαρχικό τρόπο οργάνωσης της ελληνικής οικογένειας εκείνης της εποχής. Πρόκειται για την επτανησιακή κοινωνία των αρχών του 20ου αιώνα, μία ενετοκρατούμενη κοινωνία στη Ζάκυνθο με φεουδαρχικά ιδεώδη στο προσκήνιο. Όπως τονίζεται και από τη μητέρα της Στέλλας όλα καθορίζονται από τις αποφάσεις του Βιολάντη. Ο πατέρας αρνείται να συνδέσει το όνομα της οικογένειάς του με το όνομα της οικογένειας του Χρηστάκη, παρακάμπτοντας τον νεανικό έρωτα της κόρης του, και την κλειδώνει στην σοφίτα για να εξασφαλίσει την υπερίσχυση της γνώμης του και να την αναγκάσει να υποχωρήσει στα «θέλω» του.

This entry was published on 13 Μαρτίου, 2019 at 4:25 ΜΜ and is filed under Αρχική Σελίδα. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Σχολιάστε